دسته بندی نشده

آموزش سخاوت به کودکان

آموزش سخاوت به کودکان

سخاوتمندی را در عمل نشان دهید.

والدین با همراهی کودکان خود هنگام کمک آنلابن به خیریه، میتوانند فرزندانی سخاوتمند تربیت کنند. میتوانند به فرزندان خود یاد بدهند که هنگام گرفتاری و مشکلات مالی و روحی دیگران، به آنها کمک کنند؛ چرا که پروش خصلت بخشش در کودکان موجب رشد اعتماد به نفس، موفقیت و پیشرفت در آینده ای نه چندان دور میباشد.

سخاوت چیست؟

سخاوت یعنی انسان از امکانات مادی و معنوی که در اختیار دارد، به دیگران بذل و بخشش نماید. مثال به وسیله قلک خیریه کمک مادی کند.در واقع بخشندگی نقطه مقابل بخل و وابستگی و نماد بهرهمندی از صفات پسندیده انسانی است.

انسان سخاوتمند کیست؟

انسان سخاوتمند و بخشنده کسی است که دلبستگی بسیار به مال و ثروت خود ندارد و بر اثر تمرین و توفیق، امیر مال خویش است نه اسیر آن. صاحبان احسان و سخاوت، مجوعه دارایی های ظاهری و باطنی؛ مادی و معنوی خویش را ملک خود نمی دانند و خود را مالک آنها نمی شمرند، بلکه امانت دار می دانند که باید به خوبی از داده های مالک اصلی مواظبت کنند و آنها را به نیازمندان و مستحقان واقعی بسپارند.

Untitled 4 - آموزش سخاوت به کودکان

از این رو نگاه سخاوتمندان به دارایی ها به عنوان رزق و روزی یا لطف و عنایت الهی است که با این نگرش، احسان و انفاق به راحتی صورت میگیرد و پرداخت ها هرگز مورد توجه قرار نمی گیرد.

برکات مادی و معنوی سخاوت

با این بینش و بصیرت، رزق و روزی نیز با سرعت بسیار به انسان سخی می رسد و آسان دادن باعث رسیدن مال می شود. افزون بر جلوه های مادی سخات، جنبه معنوی آن بسیارعظیم ترو چشمگیرتر است.

اهمیت آموزش سخاوت به کودکان

با این همه تفاسیر ، آموزش این عمل در مسیر تر بیت کودکانکار سختی به نظر میرسد؛ اما پدر و مادر باید به فرزند خود یاد بدهند که هنگام گرفتاری و مشکالت مالی و روحی دیگران، به آنها کمک کنند. برای رسیدن به این هدف باید هنگام بذل و بخشش، خصوصا انجام کارهای خیر از قبیل گرفتن استند تبریک یا استند تسلیت به نفع خیر رساندن به افراد بی بضاعت را همراهی نمایند.

راه های پرورش روحیۀ سخاوت در کودکان

۱- سعی کنید پول رابه کودک بدهید تا او در قلک خیریه بیاندازد تا سریعتر آموزش ببیند. البته فراموش نکنید که چند روز بعد، آن وسیل های که کودک دوست دارد تهیه کنید و آن را پاداش کمک کردن او، معرفی نمایید؛ حتی میتوانید در مواردی که برای شما یا کودکتان مشکلی پیش آمد یا مریض شد، او را تشویق کنید، با کمک کردن ناراحتی رفع می شود.

۲- اگر قصد دارید نذری پخش کنید یا به همسایه غذا بدهید، از فرزندتان در این کار کمک بگیرید.

۳- از او بخواهید اسباببازیهای قدیمی را که نیازی به آنها ندارد جمع کند و به خانواده های نیازمند بدهد،تا روزی فرا برسد که بهترین اسباب بازی خود را اهدا کند. ژان ژاک روسو در این باره مینویسد : معمولا کودک را وادارمی کنند تا چیزی را بدهد که ارزش آن را نمیداند، از قبیل مسکوکات فلزی که در جیب دارد و در نظر او فقط به درد این کار میخورد. کودک بیشتر دوست دارد سکههای جیب خود را بدهد تا نان شیرینی خود را؛ ولی اگر توانستید این حاتم طائی را وادار کنید چیزهایی مورد علاقه اش، مانند اسباب بازی و شیرینی و غیره را ببخشد، قبول میکنم که او را واقعا با سخاوت بار آورده اید… من در اطفال فقط دو نوع سخاوت دیده ام: یا چیزی را که به کارشان نمیخورد میدهند، یا آنچه را که یقین دارند پس خواهند گرفت. بنابراین نباید از طفل توقع داشت بهترین لباس یا اسباب بازی خود را به کسی ببخشد؛ بلکه باید آرام آرام او را با این خصلت آشنا ساخت.

Untitled 3 - آموزش سخاوت به کودکان

۴- هنگام برگزاری جشن ها یا مراسم های یادبود به کودک آموزش دهید با سفارش استند تبریک و یا استند تسلیت یا سفارش تاج گل خیریه میتوان به کودکان بی سرپرست و بد سرپرست کمک کرد.
۵- اگر در فیلم یا کارتون یا در خیابان، انسان فقیری دیدید از فرزندتان سؤال کنید: چه احساسی به او دست داده و چه کاری باید انجام دهد؟
۶- به همراه فرزندتان در گروه های حمایت از کودکان فقیر ، عضو شوید؛ در این گروه ها، اعضا به تناسب شرایط و تواناییهای خود، فعالیتهای داوطلبانه و خیرانه مختلفی انجام میدهند. پدر و مادر با انجام دادن کار هایی از این قبیل میتوانند در مسیر تربیت ،فرزندی باسخاوت پرورش دهند که در طول دوران زندگی به سبب داشتن صفت بخشش، دارای نشاط روحی و معنوی است و نتیجه آن، رشد اعتماد به نفس، موفقیت و پیشرفت در آیندهای نه چندان دور میباشد.

منابع : https://rasekhoon.net
https://madarsho.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *